Videotutkimus tai videografinen tutkimus on käytännössä yhtä vanha tapa tehdä tutkimusta kuin itse video. Ensimmäiset merkittävät videotutkimukset tehtiin 1920-luvulla, jolloin antropologit tutkivat inuiittien kulttuuria hyödyntäen valtavia filmikameroita.
1990-luvulla videon yleistyessä sen käyttö alkoi lisääntymään laajemmin tutkimuksessa. 2000-luvun alussa akateemisessa tutkimuksessa videon käyttö levisi mm. markkinatutkimukseen, kuluttajatutkimukseen ja sosiologiaan. Tuolloin video ei enää ollut vain ymmärtämisen väline, mutta myös väline julkaista tutkimusta laajalti. Vuonna 2002 maailman arvostetuin kuluttajatutkimuksen konferenssi ACR (Association for Consumer Research) avasi videotutkimukselle oman linjan, joka toimii edelleen ja on kasvanut merkittävästi. Vuonna 2011 syntyi Sailerin perustajan Hannu Uotilan tekemä maailman ensimmäinen videogradu ja vuonna 2018 ensimmäinen akateemisen journalin videotutkimukseen ja videojulkaisuihin keskittynyt numero*. Sittemmin videotutkimus on laajentunut mm. organisaatioteorioiden tutkimukseen, jossa se on hyvin voimissaan.
VIDEOTUTKIMUksen suosio kasvaa
Kaupallisessa tutkimuksessa videota on hyödynnetty noin 2000-luvun alusta. Kun Sailer perustettiin 2014, tunnistimme globaalisti 3 kilpailijaa. Nyt tunnistamme pelkästään Suomessa saman määrän kilpailijoita. Videotutkimuksen hyödyntäminen leviää edelleen, kun videoiden tekemisestä tulee yhä helpompaa ja halvempaa. Kun organisaatiot näkevät, kuinka videota voidaan hyödyntää ymmärtämisen välineenä, videotutkimuksen käyttö laajenee. Maailma videoistuu.
Vastaus otsikon kysymykseen on: ei, ei keksitty, mutta olemme kehittäneet sitä paljon, jotta organisaatiot saisivat käyttöönsä tämän erityisen ymmärtämisen ja ymmärryksen jakamisen välineen.
Kiinnostuitko videotutkimuksesta? Lue lisää Sailer Know tutkimuspalveluistamme täältä.
*Journal of Marketing Management Special Issue: Screening Marketing: Videography and the Expanding Horizons of Filmic Research, Volume 34, 2018, Issue 5-6.