Ennen asiakkaiden ja henkilöstön kanssa vietettiin aikaa. Syötiin lounaita. Käytiin matseissa. Kuunneltiin konsertteja. Syötiin illallisia. Juteltiin muustakin kuin bisneksestä. Siinä oppi tuntemaan ja lukemaan signaaleja rivien välistä. Oli ”näppituntuma”. Sitten tuli äkkipysähdys.
Tutkimustoimistona johtajien huoli näkyy meille. Moni miettii, että mitä meidän asiakkaille tai henkilöstölle oikeasti kuuluu ja miten tämä erikoinen muutosten arki on vaikuttanut heihin ja heidän toimintatapoihinsa. Entäpä miten asiakkaat tai henkilöstö suunnittelee tulevaisuuttaan tällaisessa toimintaympäristössä. Mitä pitäisi tehdä, jotta olemme yhdessä enemmän ja parempia?
Asiakkaille on tärkeää tulla kuulluksi ja kunnioitetuksi. Tämä saattaa olla tärkeämpää kuin itse ongelman ratkaisu (Achieve Global Survey 2013). Väitän, että tämä havainto on yleistettävissä myös henkilöstöön. Pandemia-ajan tutkimuksissamme ilmiö on vain korostunut. ”Ai, te haluatte oikeasti tietää, mitä ajattelen. Tuntuupa mukavalta.” -lausahdus on useasti kuultu, olkoon kyse sitten asiakkaista tai henkilöstöstä. Kun kysytään, niin usein jo sillä on vaikutusta ja se on voimakas viesti kohderyhmälle.
Mikäli tarvitset apua ”Mitä kuuluu?” -tutkimuksessa, autamme mielellämme.