Voiko tutkimustulosten julkaisu olla tilaisuus, jossa tutkimustieto menee ”ihon alle”, herättää voimakkaita tunteita ja suoraa ohjaa toimintaan heti presentaation jälkeen? Meidän vastauksemme on, että voi. Siksi me puhumme tutkimuskokemuksesta, jonka aiheuttaa videografinen tutkimus ja sen videoraportti. Tutkimuskokemus on vastauksia tutkimuskysymykseen, tunteisiin vaikuttavaa viestintää, nopeaa toimintaa ja tutkimuksen merkityksellisyyttä – kaikkea samaan aikaan ja samassa paketissa.
Yrityksissä tehdään jatkuvasti tutkimuksia eri tarkoituksiin erilaisilla menetelmillä. Milloin tutkitaan asiakaskokemusta, milloin testataan uutuustuotetta tai kysellään henkilöstön tyytyväisyyttä. Tutkimusta tehdään kuitenkin aina tarpeeseen, ei huvin vuoksi tai siksi, että saadaan budjetti kulutettua seuraavan vuoden resurssien varmistamiseksi. Usein tutkimustulokset jäävät pienen porukan tiedon lähteeksi ja hallituksen, johtoryhmän tai esimiesten työkaluksi. Tutkimuspresentaatiosta jää muistoksi 100-sivuinen nippu paperia tai pdf sähköpostiviestin liitteenä. Tutkimustiedon panttaaminen pienen porukan työkaluksi tai unohtaminen pöydän kulmalle pölyttymään, on mielestämme resurssien tuhlausta.
Jo ennen tutkimuksen aloittamista kannattaa miettiä, kenen tarpeisiin tutkimusta tehdään, kuinka isolle osalle organisaation palkkalistoilla olevista tutkimustiedolla on merkitystä, miten tulokset jalkautuvat tehokkaimmin ja miten tulokset saadaan toiminnaksi tai miten tutkimuksen avulla luodaan arvoa asiakkaille, henkilöstölle ja yritykselle.
Vastaus: Viestimällä tutkimustulokset siten, että ne saadaan merkitykselliseksi.
Ihmiset luottavat toisten ihmisten kokemuksiin enemmän kuin mainoslauseisiin tai myyntipuheisiin. Sama pätee tutkimuksessa, kun tulos kuullaan suoraan tutkimukseen osallistuneen suusta, sen vaikutusta ei voi ohittaa.
Tähän perustuu videografian vaikuttavuus. Videorafian avulla tutkimustieto jalkautuu vaivattomasti, tehokkaasti ja vaikuttavasti koko organisaatioon. Henkilöstö oppii tuntemaan asiakkaansa, tuotekehitys ja myynti segmenttinsä ja johto henkilöstönsä.
Tutkimusten toteuttajanakin on aina yhtä vaikuttavaa katsella yleisön reaktioita presentaation jälkeen. Siinä nousevat omatkin ihokarvat kananlihalle ja oma työ tuntuu oikealta ja merkitykselliseltä. Tulee itsellekin sellainen hyvä tutkimuskokemus!