Kiinteistöt ja ymmärtäminen – Ymmärryksellä johtaminen

Menesty kiinteistöalalla – tulevaisuus rakennetaan nyt

Meillä on ilo palvella useita eri kiinteistöjen parissa toimivia tahoja – rakentajia, rahoittajia, omistajia, operaattoreita, ylläpitoa ja huoltoa, suunnittelijoita sekä kiinteistön käyttäjiä. Kaikkia näitä toimijoita yhdistää yhteinen myllerrys, joka johtuu mm. pandemian jälkeisestä muutoksesta ja suhdanteista. Muutos on tapahtunut nopeasti. Nopeammin mihin alalla on totuttu. 

Nyt jos koskaan, sidosryhmien ymmärtäminen on tärkeämpää kuin aikaisemmin. Pitää pystyä ymmärtämään eri näkökulmia ja näkökulmien muutoksia sekä toimimaan näiden pohjalta. Miten tähän uuteen maailmaan suhtautuu tilojen käyttäjät, vuokralaiset, asiakkaat tai vaikka asiakkaan asiakkaat? Tilojen pitäisi pystyä samaan aikaan houkuttelemaan luokseen ja tarjoamaan kohderyhmille juuri heidän tarpeitaan vastaavia ja odotuksiaan ylittäviä palveluita. Tilan käyttäjä etsii usein sopivimpia palvelukonsepteja, miellyttävyyttä ja vaivattomuutta – elämyksiä. Omistajan tai operaattorin näkökulmasta pitäisi pystyä tarjoamaan alusta ylivertaisille kokemuksille ja menestykselle tänään ja huomenna. Tämä kaikki tietenkin kustannustehokkaasti. Jos tähän tilanteeseen päästään, on myös todennäköisempää, että sijoitetun pääoman tuotto pitkällä aikavälillä kasvaa. Omistajan ja käyttäjän väliin mahtuu usein vielä esim. vuokralaiset ja tukitoiminnot kuten kiinteistöhuolto. Jokaista sidosryhmää ohjailee omat draiverit ja näkökulmat. 

Ymmärrys osana kehitystä

Muuttuvassa maailmassa jatkuvan ymmärryksen kerääminen ja ymmärryksellä johtamisen tärkeys korostuu. Jos et ole vielä aloittanut omaa menestysmatkaasi tai se kaipaa päivitystä, niin huomioi ainakin nämä seikat:

 
  1. Määrittele omat sidosryhmäsi
  2. Piirrä sidosryhmien väliset riippuvuudet
  3. Priorisoi sidosryhmät
  4. Määrittele sidosryhmien ymmärryksen tarpeet ja ymmärryksen käyttökohteet
  5. Määritä ymmärryksen keräämisen tavat ja keskeisimmät mittarit
  6. Aloita
  7. Iteroi ja kyseenalaista
  8. Jaa ymmärrystä ja kerää palautetta
  9. Paranna
 

Kokemuksemme perusteella kohdat 1 ja 6 tuottavat kiinteistöalan toimijoille suurimpia haasteita. Tämän jälkeen kohdat 7-9 ovat seuraavaksi vaikeimpia. Ymmärtäminen on jatkuva prosessi, joka elää ja muuttuu ajassa. Jotta osataan tehdä oikeita ja kannattavia päätöksiä, tärkeintä on päästä alkuun ja ymmärtää ymmärtämisen tärkeys. Tässä autamme mielellämme. 

Jos kiinnostuit, ota yhteyttä. 

Kysymyksiä?

Ota meihin yhteyttä.