Kestävä kehitys ja vastuullisuus ovat nousseet merkittäväksi teemoiksi yritysmaailmassa, ja yritysten vastuullisuustoimenpiteet ovatkin tulleet yhä keskeisemmäksi osaksi niiden brändiä ja identiteettiä. Mutta miten nämä toimenpiteet vaikuttavat asiakaskokemukseen?
Arvot eletään todeksi arjessa
Ensinnäkin vastuulliset käytännöt kertovat yrityksen arvoista ja niiden toteutumisesta käytännössä, arjen kohtaamisissa asiakkaasi kanssa. Sinun ei välttämättä tarvitse edes viestiä yrityksesi vastuullisuudesta tai kestävistä tavoista toimia. Asiakkaasi ovat hereillä ja huomaavat ne kyllä asioidessaan eri kohtaamispisteissä työntekijöidesi tai digitaalisten palveluidesi kanssa. Asiakkaat arvostavat yhä enemmän yrityksiä, joiden arvot eivät ole vain nettisivuille listattu joukko yleviä ajatuksia, vaan jotka aidosti elävät arvonsa todeksi toimiessaan asiakkaidensa kanssa.
Kestävät tuotteet ja palvelut kiinnostavat
Toiseksi kestävät toimenpiteet parantavat asiakaskokemusta suoraan tarjoamalla asiakkaille ekologisesti kestävämpiä tuotteita tai palveluita. Näin myös asiakkaasi pystyvät toimimaan vastuullisesti ja kestävästi ja yritysasiakkaasi voivat parantaa edelleen omien asiakkaidensa asiakaskokemusta. Esimerkiksi energiatehokkaat ratkaisut voivat vähentää käyttökustannuksia tai tarjota tuotteillesi pidemmän käyttöiän.
Positiivinen brändimielikuva ja sitoutuminen vahvistuvat
Kolmanneksi vastuulliset käytännöt voivat parantavat asiakaskokemusta vaikuttamalla yrityksen maineeseen ja brändin houkuttelevuuteen. Asiakkaat saattavat tuntea ylpeyttä siitä, että heidän valitsemansa brändi on edelläkävijä kestävässä kehityksessä ja kannattaa arvoja, jotka he jakavat. Kestävästi toimivat yritykset vahvistavat asiakkaiden positiivista brändimielikuvaa ja lisäävät luottamusta. Asiakkaat sitoutuvat yritykseen todennäköisemmin ja ovat myös valmiita maksamaan enemmän, jos he tuntevat, että heidän arvonsa ja asenteensa kohtaavat yrityksen arvojen kanssa.
Vastuullisuus ja kestävä kehitys luovat menestystä
Olemme Sailerissa tutkineet asiakaskokemusta monilla eri toimialoilla ja kaikkialla viesti on sama ja selkeä: asiakkaat haluavat sitoutua palveluntarjoajiin, joiden arjessa toteutuvat arvot kestävät tarkastelua ja ovat linjassa asiakasyrityksen omien arvojen kanssa. Vastuullisuus ja kestävyys eivät tutkimuksissamme ole aina välttämättä olleet se tärkein kriteeri ostopäätöstä tehtäessä, mutta asiakaskokemukseen ja asiakkaan sitoutuneisuuteen näillä on selkeä positiivinen vaikutus. Niinpä kestävän kehityksen ja vastuullisuuden teemojen huomioiminen yritystoiminnassa ei ole vain ympäristön ja ekologisen kestävyyden kannalta järkevää, vaan myös älykäs liiketoimintastrategia, joka voi vahvistaa kilpailuasemaa ja organisaation menestystä pitkällä aikavälillä.
Tiedätkö sinä, miten oman organisaatiosi vastuullisuus tai kestävän kehityksen toimenpiteet ja käytännöt näkyvät asiakkaillesi ja miten ne vaikuttavat asiakaskokemukseen?
Päämääränä kestävä tulevaisuus?
Me Sailerissa olemme valmiina auttamaan sinua löytämään parhaat tavat integroida kestävä kehitys osaksi oman organisaatiosi asiakaskokemusta. Ota yhteyttä, niin keskustellaan siitä, miten voimme yhdessä rakentaa kestävämpää ja asiakaskeskeisempää tulevaisuutta.