Case Åbo Akademi ja SPROK-projekti
Åbo Akademin SPROK-projekti kehittelee uudenlaista kielenoppimispeliä, jonka tarkoituksena on tukea maahanmuuttajalasten nopeaa kotoutumista uuden kotimaan kulttuuri- ja kieliympäristöön. Peli on yksikielinen ja se hyödyntää tutkimustietoon perustuvia oppimismenetelmiä. Peli on suunniteltu helposti lähestyttäväksi ja tehokkaaksi erityisesti nuorille oppijoille.
HAASTE
SPROK-tiimin tavoitteena oli kartoittaa Euroopan markkinoita löytääkseen potentiaalisia maita pelin kaupallistamiseksi. Vaikka pelin ensimmäinen pilotointimarkkina on Suomi, asiakas näki mahdollisuuden laajentaa pelin käyttöä tulevaisuudessa myös muihin maihin, joissa on vastaavaa tarvetta maahanmuuttajalasten kielitaidon tukemiselle. Tarvittiin siis syvällistä ymmärrystä eri maiden oppimispelimarkkinoista, kilpailijoista sekä kunkin maan koulutuskäytänteistä.
RATKAISU
Sailer toteutti kattavan markkinatutkimuksen, jossa analysoitiin Suomen lisäksi Ruotsin, Saksan, Espanjan, Ranskan ja Italian koulutus- ja kielenoppimispelimarkkinoita. Tutkimuksessa hyödynnettiin laajaa menetelmäkirjoa: laadulliset haastattelut, kilpailija-analyysi ja palvelumuotoilun työkalut toivat tutkimukseen syvyyttä ja konkretiaa.
Tulokset esiteltiin visuaalisesti näyttävällä tavalla hyödyntäen Sailerin palvelumuotoilun ja visuaalisen raportoinnin menetelmiä. Tämä lähestymistapa auttoi asiakasta ymmärtämään eri markkinoiden erityispiirteitä ja käyttämään löydöksiä selkeiden strategioiden pohjana.
MITÄ TAPAHTUI TUTKIMUKSEN JÄLKEEN?
SPROK-tiimi sai arvokasta tietoa kilpailijoista ja markkinaympäristöistä sekä ymmärrystä siitä, miten eri maiden koulujärjestelmät ja kieltenopetus eroavat toisistaan. Tutkimuksen myötä asiakas pystyi tunnistamaan tärkeimmät kohdemarkkinat, joilla on suurin potentiaali SPROK-pelin kaltaisille kielioppimisratkaisuille.
Tutkimuksen tuloksien avulla SPROK:in strategiaa pystyttiin muokkaamaan vastaamaan kohdemarkkinoiden erityispiirteitä ja tarpeita. Lisäksi tutkimuksen tuottamat oivallukset ohjasivat SPROK-pelin jatkokehitystä, mikä mahdollistaa entistä paremman oppimiskokemuksen luomisen.