Kuluttajakäyttäytyminen vuonna 2024: 8 tärkeintä muutosta kuluttajakäyttäytymisessä

Vuosi 2024 on täynnä muutoksia kuluttajakäyttäytymisen osalta. Pyrimme varmistamaan, että asiakkaamme ei vain tunnista näitä muutoksia, vaan on myös valmis hyödyntämään niitä omassa toiminnassaan. Seuraavassa käyn läpi kahdeksan trendiä, jotka ovat kuluttajakäyttäytymisen keskiössä vuonna 2024:

1. PERSONOINTI HUIPUISSAAN

Vuonna 2024 kuluttajat odottavat brändien ymmärtävän ja vastaavan heidän yksilöllisiin mieltymyksiinsä. Hyödyntämällä tekoälyä ja koneoppimista yritykset luovat räätälöityjä kokemuksia, mikä parantaa asiakastyytyväisyyttä ja brändilojaliteettiä. Tämä trendi ulottuu moneen sektoriin, e-kaupasta B2B:hen, joissa personoitu viestintä ja ratkaisut ovat uusi normi. (G2 Research)

2. DIGITAALISET JA LISÄTYT TODELLISUUDET - UUSI TULEMINEN

Fyysisen ja digitaalisen maailman väliset rajat hämärtyvät avaten tien innovatiivisille ja vuorovaikutteisille kuluttajakokemuksille. AR- ja VR-teknologioiden leviäminen muuttaa kokonaisia aloja tai liiketoimintoja, kuten mediaa, televiestintää ja mainontaa, syventäen asiakkaan osallistumista sisältöjen kulutukseen ennen näkemättömällä tavalla. (Startus Insights)

3. TERVEYS JA HYVINVOINTI OTTAVAT PÄÄROOLIN

Terveys- ja hyvinvointituotteisiin kohdistuva tietoisuus ja kysyntä kasvaa. Kuluttajat suuntautuvat kohti ravitsevia, orgaanisia ja luonnollisia vaihtoehtoja ruoassa, juomissa ja jopa eläinten terveydessä. Tämä muutos on havaittavissa FMCG-sektorilla. (McKinsey)

4. MUKAVUUS JA NOPEUS STANDARDEINA

Aika on olennaista vuonna 2024. Kuluttajat valitsevat yhä useammin nopeita ja mukavia ratkaisuja. Tämä trendi on havaittavissa verkkokaupan toimituspalveluiden nopeassa kasvussa sekä ruoka- ja ravintola-alan pikaruoka- ja nopean palvelun vaihtoehtojen suosiossa. (Kadence International)

5. KESTÄVÄT VALINNAT SAAMASSA VAUHTIA

Kestävyys ei ole vain mieltymys vaan monille kuluttajille (etenkin sukupolvi Z:lle) prioriteetti. Huomattava siirtymä kestäviin tuotteisiin on usein tärkeämpää kuin brändiuskollisuus. Tämä trendi vaikuttaa ostopäätöksiin monilla eri aloilla. (McKinsey & NielsenIQ)

6. TILAUSMALLIT JATKAVAT KASVUAAN

Tilaustalous kukoistaa, erityisesti kauneuden, henkilökohtaisen hoidon ja elintarvikkeisiin ja ruokaan liittyvillä toimialoilla. Tämä malli tarjoaa kuluttajille sekoituksen vakautta ja luotettavuutta, mikä taas edistää pitkäaikaisia asiakassuhteita. (Recurly)

7. SOSIAALISEN MARKKINAPAIKAN NOUSU

Digitaaliset markkinapaikat ovat vallankumouksellisessa muutoksessa, jossa TikTok toimii alustana tuotteiden tutkimiseen ja digitaaliseen kaupankäyntiin. Tämä ilmiö ei ole vain ohimenevä trendi. Se muokkaa tapaa, jolla kuluttajat vuorovaikuttavat brändien kanssa, muuttaen jokaisen vierityksen mahdolliseksi ostosretkeksi.

TikTokin lisäksi myös Facebook ja Instagram ovat muutoksessa mukana. Nämä alustat ovat taitavasti lisänneet ”osta nyt” -ominaisuuksia käyttökokemuksensa ytimeen, hyödyntäen valtavaa määrää käyttäjädataa tuotekehityksessä. Tämä helpottaa ja sujuvoittaa sähköistä kauppaa mahdollistaen brändien suoran vuorovaikutuksen kuluttajien kanssa digitaalisissa ympäristöissä, joissa kuluttajat viettävät jo muutenkin aikaa. (GOAT)

8. SUORAAN KULUTTAJALLE-MALLIT

Suoraan kuluttajalle (DTC, Direct-to-Consumer) e-kaupan myynti on nousussa. Nämä mallit tarjoavat personoituja kokemuksia, joita nykyaikaiset kuluttajat yhä enemmän etsivät. Tämä näkyy erityisesti ”osta nyt, maksa myöhemmin” (BNPL, Buy Now Pay Later) -vaihtoehtojen kasvussa vähittäismyyjien ja DTC-brändien markkinoinnissa. Tämä heijastaa kasvavaa kuluttajien kysyntää joustaville maksuvaihtoehdoille erityisesti inflaation ja taloudellisten paineiden siivittämänä. BNPL-palvelut, kuten Affirm, Sezzle ja AfterPay, mahdollistava kuluttajien ostokset jakamalla kustannukset ajan yli. Tämä maksutapa kasvattaa suosiotaan, todisteiden mukaan 50% kuluttajista on käyttänyt BNPL:ää vuoden aikana ja merkittävä osa niistä, jotka eivät ole käyttäneet sitä, harkitsevat sen käyttöä tulevaisuuden ostoksissa. Trendi korostaa siirtymää kohti kuluttajaystävällisempiä maksuratkaisuja e-kaupassa. Tämä saattaa lisätä myyntiä ja parantaa asiakastyytyväisyyttä. (Shopify)

SAILERIN TREND PREDICTIONS 2024 GPT

Aikakaudella, jossa muutos on ainoa vakio, kyky ennakoida ja sopeutua nouseviin trendeihin on arvokasta. Loimme oman trendeihin keskittyneen GPTn yli 3400 tietolähteen perusteella, Trend Predictions 2024. Se toimii olennaisena oppaanasi maailman tai toiminnan kehityksessä. Pääset käyttämään sitä maksutta, jos käytössäsi on Chat GPT Plus, Team tai Enterprise -lisenssi. Olitpa sitten innovoimassa, virtaviivaistamassa toimintojasi tai kehittämässä brändiäsi kannattaa varmistaa, että suunnitelmasi ovat viimeisimpien trendien mukaisia. 

Kysymyksiä?

Ota meihin yhteyttä.