Asiakaskokemus on kuningas – alasta, liiketoiminnasta, sijainnista tai organisaatiosta riippumatta. Erinomainen asiakaskokemus ei ole enää vain mukava lisä, vaan se on kilpailuetu, jota asiakkaat osaavat odottavat.
Asiakaskokemus alkaa jo ennen, kun asiakas tietää olevansa asiakas
Asiakaskokemus kuvaa asiakkaan kokemusta yhteydenpidosta yritykseen koko matkansa ajan. Se on kaikkien kokemuksien summa kaikissa kosketuspisteissä – olipa kyseessä verkkosivuston selaaminen, asiakaspalvelun kanssa puhuminen tai tuotteen purkaminen. Väitän, että asiakaskokemuksen luominen alkaa jo hyvissä ajoin ennen, kun varsinainen vaihdannallinen asiakassuhde alkaa. Lopulta asiakaskokemus on yksilöllinen kokemus, joka muodostuu asiakkaan mielessä.
Käytetään konkreettista esimerkkiä: kuvittele tilaavasi kirjan verkkokaupasta. Luotettavan verkkokaupan valinta, sujuva tilausprosessi, maksaminen, nopea ja luotettava toimitus ja jännittävä hetki, kun pidät kirjaa käsissäsi – kaikki nämä vuorovaikutukset muodostavat ”asiakaskokemuksen”. Jos jokainen vaihe ilahduttaa sinua, palaat todennäköisesti asiakkaaksi uudelleen ja suosittelet sitä myös tuttavillesi. Siinä on positiivisen asiakaskokemuksen voima!
Kuinka luodaan ylivertainen asiakaskokemus?
Vaikka asiakkaan kokemus on yksilöllinen, ylivertainen asiakaskokemuksen luominen ei tapahdu sattumalta. Se vaatii tarkoituksen, strategian ja sitoutumista jatkuvaan kehitykseen. Tässä ovat keskeiset askeleet:
1. Tunne asiakkaasi
2. Asiakaspolun kuvaaminen
3. Personointi
4. Pyydä ja hyödynnä palautetta
Miksi yritysten tulisi priorisoida asiakaskokemusta?
Nykyiset kuluttajat ja päättäjät ovat valveentuneita, ja heillä on käytettävissään runsaasti vaihtoehtoja. Ainoa asia, joka voi erottaa yrityksesi joukosta, on ylivertainen asiakaskokemus. Tässä on syyt, miksi asiakaskokemus tulisi asettaa yrityksesi ensisijaiseksi prioriteetiksi:
1. Lisääntynyt asiakasuskollisuus
Tyytyväinen asiakas on uskollinen asiakas. Oracle:n (2012) raportin mukaan 82% asiakkaista olisi valmis maksamaan enemmän paremmasta asiakaskokemuksesta. PwC:n tutkimuksen mukaan epäystävällinen palvelu (60%) ja huono työntekijäasenne (65%) ovat suurimpia tekijöitä, jotka häätävät asiakkaita muualle.
2. Se parantaa brändimielikuvaa
Positiiviset kokemukset johtavat positiivisiin arvosteluihin. BrightLocalin (2023) kyselyn mukaan 81% jättää todennäköisesti julkisen arvostelun, kun asiakaskokemus oli ylivertainen. Samaisessa tutkimuksessa kävi ilmi, että lähes puolet kuluttajista luottaa verkkoon kirjoitettuihin arvosteluihin yhtä paljon kuin henkilökohtaisiin suosituksiin.
3. Lisääntynyt myynti
Kun asiakkaat ovat tyytyväisiä, heistä tulee paitsi toistuvia asiakkaita myös brändin puolestapuhujia, mikä johtaa liikevaihdon kasvuun. Eräässä tutkimuksessa havaittiin mm. että parhaan asiakaskokemuksen saaneet käyttivät 140% enemmän rahaa palveluun kuin huonon kokemuksen saaneet. (Kriss, 2014). Forbes tarkasteli taannoin 50 eri asiakaskokemustutkimusta, joiden merkittävin havainto, että positiivinen asiakaskokemus korreloi yrityksen positiiviseen taloudelliseen performanssiin. Esimerkiksi 73 % yrityksistä, joilla on keskivertoa parempi asiakaskokemus, pärjää taloudellisesti kilpailijoitaan paremmin (Morgan 2019).
Ymmärryksen voima
Ylivertaisen asiakaskokemuksen luominen ei ole pieni saavutus. Se vaatii syvällistä ymmärrystä asiakkaistasi, jatkuvia ponnistuksia ja jatkuvaa parantamista. Kuitenkin sen tuottamat palkinnot tekevät siitä tavoittelemisen arvoisen. Muista, liiketoiminnan maisemassa ne, jotka priorisoivat asiakkaan matkaa, löytävät menestyksen polun.
Onko sinun yrityksesi valmis viemään asiakaskokemuksen seuraavalle tasolle?
LÄHTEET
AchieveGlobal (2013): Why Your Customers Stay or Stray.
Oracle (2012): Why customer satisfaction is no longer good enough.
Pwc (2018): Experience is everything: Here’s how to get it right.
BrightLocal (2023): Local Consumer Review Survey 2023.
Kriss, P. (2014): The Value of Customer Experience, Quantified. Harvard Business Review.
https://hbr.org/2014/08/the-value-of-customer-experience-quantified
Morgan, B, (2019): 50 Stats That Prove The Value Of Customer Experience. Forbes.