Asiakkaan tarve
Smartumilla oli tarve selvittää sekä työntekijöiden että työnantajien ajatuksia ja mielikuvia siitä, miten työn ja muun elämän yhteensovittaminen ja kokonaisvaltainen jaksaminen onnistuvat maailmassa, jossa työn ja muun elämän rajat häilyvät. Entä millaisilla ratkaisuilla ja tarjoomalla Smartum voisi tulevaisuudessa vastata tutkimuksessa esiin nouseviin tarpeisiin? Tutkimuksella oli myös muita tavoitteita, kuten löytää Smartumille uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja luoda merkityksellistä viestintää tutkimuksen tuloksista. Viestinnässä haluttiin hyödyntää ja nostaa esiin tutkimukseen osallistuneiden henkilökohtaisia tarinoita.
Ratkaisu
Smartumille toteutettiin videografinen tutkimus, johon syvähaastateltiin tieto- ja asiantuntijatyötä tekeviä työntekijöitä sekä yrityspäättäjiä. Haastatteluissa keskityttiin siihen, kuinka ihmiset puhuivat työelämän murroksesta henkilökohtaisista lähtökohdistaan. Tutkimuksen tuloksista koottiin videoraportti, joka vahvistaa vahvistaa tutkimuksen viestiä ja sen merkityksellisyyttä sisäisen kehityksen tueksi ja ulkoiseen viestintään.
Tulokset
Aitojen ihmisten oikeat tarinat, liikkuva kuva ja ääni herättivät tunteita. Tutkimuksen avulla Smatrum innosti ja sitoutti oman henkilöstönsä, hallituksen ja yhteistyökumppanit mukaan kehittämiseen. Tutkimus nosti esiin myös uusia tuoteideoita. Videon avulla Smartum nousi näyttävästi aktiiviseksi työssä elämisen keskustelijaksi ja suunnannäyttäjäksi. Tutkimustuloksista koottiin myös oivalluttava opas, jonka avulla työelämästä tehdään inhimillisempää.